Iedere docent herkent het: één klas, 7 niveaus, nul tijd. Toch wil je iedereen recht doen, zonder de grip kwijt te raken. Het antwoord? Multilevelonderwijs.
Een aanpak waarmee steeds meer scholen effectief differentiëren in de klas. Geen toneelstukje, maar onderwijs dat aansluit op wat jouw leerlingen nodig hebben. En waar jij als docent zelf ook niet op leegloopt.
Leerlingen werken aan dezelfde leerdoelen, maar op hun eigen niveau en tempo. Je biedt variatie in opdrachten, aanpak en ondersteuning. Geen one-size-fits-all lesje voor de hele groep dus. Niet per se moeilijker. Wel efficiënter doceren. Deze vorm van adaptief onderwijs geeft je meer grip op de klas én meer ruimte voor wat er echt toe doet: iets leren dat blijft hangen.
-Meer eigenaarschap: ze kiezen. Ze beslissen. En dus zijn ze betrokken én verantwoordelijk.
-Betere leerresultaten: wie op z’n eigen niveau werkt, leert sneller. En gemotiveerder.
-Sterkere leeromgeving: verschillen zijn geen probleem meer. Ze worden juist de kracht van de klas. Leerlingen leren mét en van elkaar.
Geen nieuwe methode. Wel een andere mindset. Minder zenden, meer begeleiden. Meer loslaten en meer regie bij leerlingen. Je bent minder zender, meer coach.
Wat dat concreet betekent:
- Niet alles komt uit het boek
- Wel ruimte voor variatie, samenwerking en eigenaarschap
- Een leeromgeving die ademt: van klassikale kaders naar individuele groei
Ja, dat is even spannend. Maar, het levert ook wat op: rust, overzicht en leerlingen die meebewegen in plaats van afhaken.
Wil je af van de dertien-in-een-dozijn lessen? Wil je iets anders? Wij helpen je graag op weg.